Guldtuben. Oscarsgalan för 11-åringar och människor med ett IQ-värde på 85 eller lägre. I regi av det Svenska Youtube-nätverket Splay Networks har Guldtuben anordnats sedan 2014 och har varje år sen dess delat ut priser för bland annat Årets Humor, Årets Youtuber och Årets Video. I slutet av April presenterades nomineringslistan för 2018-års Guldtub och jag kan, utan att överdriva, säga att detta är det andra tecknet inför den stundande Apokalypsen. Så, sätt er i era bunkrar, förbered er för terror och häng med på en resa genom vad som är den svenska Youtube-scenen!Hemsidan YouTube grundades så sent som år 2005 av tre före detta Pay-Pal arbetare och är idag en jätte på marknaden för underhållning, både internationellt och i det gamla, fria Sverige. Det som började som en webbplats där man kunde se på kattvideor och bebisar som bet i folks fingrar får idag miljontals besökare varje minut. För den genomsnittlige ungdomen har YouTube ersatt traditionell TV som det primära centret för underhållning och mediekonsumtion och det ser inte ut att ta stopp i första taget. YouTube som hemsida har hyllats för hur den har demokratiserat marknaden för rörliga bilder med ljud till. Vi lever inte längre i dagarna där man behövde kontakter i TV-branschen för att kunna bli sedd av massorna. Man behöver inte ett helt kamera-team eller en TV-kanal för att kunna realisera sitt drömprojekt längre utan det räcker med en webbkamera och en charmig personlighet för att slå igenom.

Denna tektoniska skiftning av nöjesbranschen är banbrytande och fullkomligt revolutionerande. Problemet med att vem som helst kan lägga upp videor som ses av hundratusentals människor är dock att vem som helst kan lägga upp videor som ses av hundratusentals människor. Detta har resulterat i en kapitalistisk dröm- den fria marknadens totala kontroll över vår underhållning. Vill du inte titta på den här personen, kolla på den här personen istället. Du är endast ett musklick eller iPad-nuddande ifrån nästa favoritkanal och det är konsumenten, som med sin tid som valuta, värdesätter vissa YouTube-profiler högre än andra. Problemet med detta är ju dock att den konsumenten i samhället som har mest av denna valuta, tid, är barn. Prepubertala tonåringar som bestämmer vilka som höjs till toppen och vilka som sänks till, vad nu motsatsen till toppen är.

Resultatet har blivit en svensk YouTube-scen som mest liknar en slavisk kamp efter relevans för dokusåps-föredettingar. Det är dessa trötta, livslösa reaktionskanaler som får en att allvarligt överväga om den fria marknaden och kapitalism inte är ett misslyckat koncept ändå. Kanske vore det faktiskt bättre med ett kommuniststyre och en enstaka statlig TV-kanal än att behöva leva med avdankade Paradise Hotel deltagare som stirrar dött in i kameran på vlogg efter vlogg.

Svensk underhållning i allmänhet är ett intressant ämne för på grund av Sveriges relativt låga befolkningssiffror finns det inte tillräckligt med ögon att riktas mot varenda kändis. Det räcker, således, inte med att ha lett ett barnprogram på tidigt 2000-tal, du måste även släppa musik, slå igenom på Instagram eller börja blogga. Du kan inte endast leva kvar i glittret från en melodifestival, du måste ha din egen klädkollektion, en YouTube-kanal och en Podcast. Guldtuben, Sveriges respons på frågan ”Kan man skapa något som är mindre värt än damm?”, är här för att sammanställa all den svenska underhållningen och rösta fram vem som är ”bäst”!

Guldtuben, galan för dig som älskar den där känslan man får när man känner något nudda benet när man simmar, har fått kritik för diverse saker under åren. I år riktas kritiken från YouTube-profilen Ben Miktus och Sveriges största YouTuber Joakim ”Jockeboi” Lundell som menar att Splay favoriserar kanaler som de representerar i denna tävling. Galan som kritiserades för att vara opak när det kommer till hur vinnare röstas fram har i år beslutat sig för att en jurygrupp med ungefär ett dussin medlemmar ska besluta vilka som hamnar på nomineringslistan. Denna grupp består av ett antal influencers, profiler inom mediebranschen och andra som ansetts värdiga att avgöra vilka som ska få ta hem dessa värdefulla guldstatyetter. Processen bakom scenerna verkar definitivt vara grumlig då listan av nominerade känns kurerad in i minsta detalj. Det finns inte rum för några kontroversiella ansikten här inte. Lundell, som vann priset för Årets YouTuber förra året, är till exempel inte ens med på nomineringslistan i år. När listan av nominerade profiler är presenterad är det upp till folket att rösta på sina favoriter. I ett kvickt drag av girig ondska har Splay beslutat att man kan rösta en gång per dag. Detta innebär att de nominerade måste böna och be sina tonårs-fans att logga in på Guldtuben varenda dag i hopp om att vinna. Fri publicitet och klicks för den trötta galan i fråga.

Om sanningen ska fram bryr jag mig dock inte ett dyft om hur denna process egentligen går till. Det här är en institution som försöker framhäva sig som glamorös och prestigefylld men som nominerar cinematiska mästerverk som ”Har du Runkat” till Årets Video. Vi tar en titt på de olika kategorierna för att utvärdera hur kasst Sverige är på att producera quality content. Följ med mig på en bitter resa där jag tänker hacka ner på folk som är mycket mer framgångsrika än mig på alla möjliga fronter, vars kändisskap gör mig beige av avund.

Årets Instagram 
Johanna Nordström
Lovette Jallow
Mia Skäringer
Filip Dikmen
Matilda Djerf

Årets Blogg 
Isabella Löwengrip
Bianca Ingrosso
Angelica Blick
Alice Stenlöf
Sandra Beijer

Årets Musical.ly 
Theozofficial
NattiD
Izaandelle
Amandaedmundsson
Tarafilippa

Årets Humor
Johanna Nordström
Filip Dikmen
JacquesThomasOscar
Språk för alla
IJustWantToBeCool

Årets Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Linn Ahlborg
Josefin Dahlberg
Janni Deler
Margaux Dietz

Årets Gaming 
KimmyPower
Sp4zie- en kanal jag följde förrut
Anomaly-
ChrisWhippit
Zaitros

Årets Beauty
Beauty by Agnes Matilda
Thomas Sekelius
Leyglow
Linda Hallberg
Therese Lindgren

Årets Serie 
Therese Lindgren – Therese testar
Över bordet med Tom och Petter
The Line Up – Look books
IJustWantToBeCool – Fem i…
Tinder Takeover-

Årets Brand Collaboration 
Keyyo x McDonalds – Min första dag på McDonalds
Therese Lindgren x Teknikföretagen
Fahrmans x Ellos
Fanny Lyckman x Missguided
IJustWantToBeCool x Knorr – Fem i…

Årets Entreprenör 
Isabella Löwengrip
Kenza Zouiten
Hanna Widell & Amanda Schulman
Wilma Holmqvist
Hannah Andersson

Årets Stjärnskott 
Margaux Dietz
Bianca Ingrosso
Johanna Nordström
Alice Stenlöf
Matilda Djerf

Årets Video 
Margaux Dietz – Jag föder barn
Johanna Nordström & Torbjörn Skorup – En helt vanlig dag på postnord
Viktoria Harrysson – Runkar du?
Yayanaomi – Trumpetdans
Therese Lindgren – Älskade unge

Årets Podcast 
Ångestpodden
Skäringer & Mannheimer
Alla våra ligg
Alice och Bianca
Singelrådet

Årets Youtuber 
Viktoria Harrysson
Therese Lindgren
IJustWantToBeCool
Bianca Ingrosso
Thomas Sekelius

Vad som är slående är hur ytliga dessa kategorier egentligen är. Om vi tar och jämför Guldtuben med Hollywoods främsta prisceremoni, Oscarsgalan kan vi se att skillnaderna är slående. Oscarsgalan är en lång och tradig, men oh, så rafflande, tillställning där excellens inom alla möjliga aspekter av filmindustrin uppmuntras. Ingen bryr sig egentligen om vilken film som har bäst ljudmix eller vilken film som har snyggast scenografi men de uppmärksammas ändå och utan dessa priser blir galan tom och fokuset hamnar endast på de fina ansiktena utåt. Om de enda priserna som delades ut hade varit Bästa Skådespelare, Bästa Film, Bästa Tacktal till Harvey Weinstein innan det var coolt att hata honom och Bästa Regissör hade galan tappat sin auktoritet och sitt anseende. Det hade varit en Guldtub, en ursäkt att samla internets snyggaste 20-åringar på en och samma plats för att nätverka, kanske ta lite selfies och skratta åt en klyschig konferencier. Galan pushar inte industrin framåt. Den är inte till för att hylla förträfflighet inom ny media. Den är till för att små 11-åringar som inte lärt sig engelska än ska gå in och trälaktigt rösta på sina bästa influencers.

Tar vi en titt på de nominerade så märker vi hur säkert och tråkigt urvalet är. Bloggarna är vita och rena med alldeles för inzoomade bilder på mat, kläder och den fräscha interiören av Södermalmslägenheter. Instagramkategorin är fylld av krystad komik och politisk korrekt aktivism. Musical.ly är fullt av söta, leende barn som dansar för kameran samt den ständiga uppmärksamheten man kräver som ungdom och Årets YouTuber består av vloggare som dokumenterar och visar upp hela livet för en publik i hopp om att fortsätta verka relevanta. Förutom ett fåtal guldkorn så är det väldigt trist. IJustWantToBeCool2 är en kreativ, kvick och underhållande kanal som bygger på kemin mellan de tre skaparna av kanalen Emil, Joel och Viktor samt väldigt snabb redigering anpassad för den digitala generationen. Språk för Alla har en speciell inblick på samhället som resonerar med folk samtidigt som de lägger ut polerat och välproducerat material. JacquesThomasOscar är en kriminellt underskattad kanal med skarpa analyser av samhället och komik som tar sin tid istället för att hoppa upp och slå dig i ansiktet. Det är kanaler som dessa som får en att hålla kvar hoppet om nöje i Sverige.

När jag satte mig ner för att skriva ihop denna sammanställning av Guldtuben sökte jag upp information om samtliga nominerade. Jag spenderade timmar på att forma mina egna bilder av personerna och kanalerna i fråga. Läste bloggar jag aldrig besökt tidigare, skapade ett konto på Musical.ly, scrollade genom Instagramflöden och tittade på otaliga YouTube-videor. För det mesta hittade jag personligheter som inte resonerade med mig, mina intressen eller mitt sinne för humor. Jag fortgick således med att skriva långa paragrafer om mitt glödande hat och förakt mot dessa internetkändisar, men så slog det mig. Jag fick en uppenbarelse. Tre små ord dansade på min hornhinna. Vem bryr sig? Vem är jag att hacka ner på folk som har hittat en publik, en fanbase som uppskattar dem och nått sina drömmar om att underhålla människor? Om inget annat så är det väl underhållning som vi behöver i våra trista, svenska vardagar.

Det är lätt att bli cynisk när man observerar den svenska YouTube-scenen. Det är lätt att få ett utbrott när man ser folk som okritiskt kollar på Instagramvideor av snubbar som skriker i peruk. Det är lätt att tappa hoppet om framtiden för svensk underhållning när man ser vloggare utan kärlek och utan passion för plattformen de syns på och tittarna de utnyttjar. Visst, jag önskar att folk skulle spendera sin tid på ett mer ansvarsfullt sätt och inte stödja personer vars jobbförteckning är ”Offentlig Person” men hur mycket jag än önskar att motsatsen var sann så är inte alla människor som mig. Vi är alla individer med olika smaker och viljor. Vem är snyggast? Det spelar ingen roll! Att attackera kreatörer av komik är inte rättvist mot någon. Begär bättre genom att söka upp och stödja bättre!

Guldtuben, galan med ungefär samma djup som en Marcus och Martinus-text, är korporat, retuscherad och monoton i sitt urval på nomineringslistan och gör väldigt lite för att faktiskt sporra kreativitet inom digital media. En Guldtub med ett mer kreativt ledarskap hade delat ut priser för redigering och ljussättning. Gett motivationer som backar upp deras beslut och uppmuntrat och belyst mindre kanaler på plattformarna. Så vad vill jag ha sagt med detta? Jo, snälla Guldtuben, jag vill gärna sitta med i er jury nästa år

Mvh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s