To All The Boys I’ve Loved Before (eller Till alla killar jag har gillat som den heter i svensk folkmun) slog igenom stort på Netflix och det är inte svårt att förstå varför. Filmen är en rosaskimrande dagdröm för tonårstjejer paketerad i en konventionell box av känslomanipulation och kärlekstrianglar. Det är en film om att växa upp som på ett effektivt sätt fångar den förtrollade atmosfären av en tonårsromans med kyskt ögongodis för prepubertala tjejer att stirra på.

Lara Jean (Lana Condor) är din typiska tonårstjej. Hon har ett stökigt rum, tittar på film med sin familj och längtar efter storslagna romanser på blommiga fält. Hopplös romantiker som hon är har hon skrivit kärleksförklaringar till alla killar hon gillat: Peter, Josh, John, Lucas och Kenny. Hela hennes lugna tonårstillvaro rubbas dock totalt när dessa brev på något outgrundligt sätt skickas ut till killarna.

”I write a letter when I have a crush so intense I don’t know what else to do.”

– Lara Jean (Lana Condor)

Själva premissen till To All The Boys är egentligen mer intressant än filmen som följer. Filmen hade varit så mycket mer unik om den hade kretsat kring hur Lara Jeans fem ex-flörtar kommer tillbaka in i hennes liv och hur hon måste välja en av dem. Filmen väljer istället att fokusera enbart på Peter, killen som Lara Jean påbörjar ett låtsasförhållande med, och Josh, hennes barndomskompis och systers ex-pojkvän. Vad som följer är en rätt så oinspirerad kärlekstriangel mellan Lara Jean och de två pojkarna. Huvudproblemet med detta narrativ är att man aldrig riktigt tvekar på vad som kommer hända. Filmen försöker presentera en slags inre konflikt hos Lara Jean där hon inte kan bestämma om hon ska datea sin ny-gamla crush Peter eller Josh. Det blir rätt ointressant men förblir ändå ett av filmens huvudfokus…

Det är alltså inte tack vare ploten som To All The Boys har förtrollat en kull tonårstjejer. Den största enskilda styrkan i filmen är Lana Condor som Lara Jean. På ett naturligt och omsorgsfullt sätt fångar hon den osäkerhet och längtan som finns hos många tonåringar och skapar en huvudperson som man både kan heja på och relatera till. Genom henne berättas en historia som må vara sönderspelad men som också snärjer ens känslor. Jämte Condor spelar Noah Centineo som Peter Kavinsky. Centineo har den naturliga karisman hos en Tik Tok-profil, det krulliga håret av en pojkbandsmedlem, utstrålning starkare än Chernobyl och man ser direkt att han var förutbestämd att hamna Calvin Klein-kampanjer. Condor och Centineos lågmälda romantiska kemi är påtaglig och trots ett schablonartat manus ger de filmen liv.

”Being with Peter was so easy that sometimes I let myself pretend that it wasn’t fake.”

– Lara Jean (Lana Condor)

Det är inte bara huvudpersonerna och deras skådespelare som är snygga. Likt ett flickrum, pyntat med polaroidbilder och ljusslingor, är filmen som helhet klädd i en levande färgpalett som målar upp en romantisk miljö. Utöver denna fantasifulla dis av romans levererar To All The Boys I’ve Loved Before en sensmoral som landar som ett fint smyckat brev, rätt i livets brevlåda hos alla som någonsin funnit sig själva vilse ett träsk av tonårshormoner. Man kan inte bara leva livet vid sidlinjen, man måste stiga in på planen. Du må ha hört det förut men kanske inte i ett så här fint kuvert.

Håll det trehundra